Milyen időt ölel fel a gyűjtemény és pontosan hány személy került bele? Az első általam megemlített tudós Szent Beda Venerabilis matematikus-csillagász 673-ban született, utolsóként az amerikai csillagász Guy Consolmagno szerepel, aki 1952-es születésű. Összesen 83 pap tudóst említek. Van, akit részletesebben tárgyalok és van, akiről viszonylag keveset sikerült megtudnom. Tudjuk, hogy a középkorban a tudomány "nemzetközi" volt, a latin nyelv uralkodott, de mégis milyen nemzetiségűek a könyvben szereplő tudósok? Egy kivételtől eltekintve (ő éppen Consolmagno) mind európaiak. Többségük olasz, német, francia, de van köztük cseh, lengyel, ír, skót és természetesen magyar születésű is. Johann Christian Poggendorf által a XIX. század végén írt "Egzakt tudományok kézikönyve" tízezer természettudóst említ ebből kb. ezer volt keresztény pap. A magyarok iránt elfogult voltam 12 magyar származásút emeltem ki. A természettudományon belül milyen tudományágakat képviselnek a tudósok? Többségük fizikus, matematikus, csillagász, de van köztük néhány kémikus is.
Vil�goss� v�lik, hogy a c�mk�nt fel�rt jelsz� nemcsak k�ls�, formai elj�r�s, – b�r J�kai szereti a sz�nokias patetikus c�meket (v�. S�t�r: J�kai M�r. 163. ; k�s�bb az egyetemi jegyzetben 121. ). Figyelemre m�lt�, hogy m�g ez a reg�ny folytat�sokban ker�lt k�zl�sre, t�bbsz�r jelenik meg p�rhuzamosan a H-ban egy-egy h�rad�s felett mott�k�nt az Eppur si muove jelige, pl. a kincst�ri b�rokr�cia huzavon�inak jellemz�s�re (1871 m�rcius�ban, �prilis�ban), vagy a k�z�leti huzavona elleni harc jelz�sek�ppen (a delegacion�lis int�zm�ny alkalmatlans�g�r�l – pl. 1871. j�l. reggeli kiad�s stb. – J�val k�s�bb, 1893-ban, Az �n kort�rsaim c. visszaeml�kez�s is ezzel z�r�dik: "�s m�gis… �s m�gis mozog a f�ld. " (96. ) – 1898-ban, a Levente ut�szav�ban tagad� kieg�sz�t�ssel id�zi a sz�ll�ig�t J�kai (Eppur si non muove – 95. 139. ). Katona B�la bocs�totta rendelkez�s�nkre azt az adatot, hogy Kr�dy Gyula az El�kel� Vil�g lapjain 1899. dec. 27-�t�l 1900. okt. 3-�ig k�z�lte tizenk�t r�szes reg�ny�t Sz�ll az �nek sz�jrul-sz�jra c�mmel.
�s m�gis… �s m�gis mozog a f�ld! " ( �letemb�l. 1. 199. ) – Ebben az utal�sban benne van az is, hogy J�kai maga is a "f�ldmozgat�k" k�z� sz�m�totta mag�t, mint ahogy a kr�nik�sok vez�r�nek alakj�ban, Jen�yben is sok von�st fedezhett�nk fel a fiatal J�kaib�l. Reg�nybeli el�zm�nye is van az ilyen �rtelmez�snek. 1869-ben, A k�sz�v� ember fiai nak mindj�rt az els� fejezet�ben az �reg Baradlay ezekkel a mondatokkal fejezi ki ragaszkod�s�t aulikus, reakci�s politik�j�hoz: "A f�ld ne mozogjon, hanem �lljon. – S ha az eg�sz f�ld el�re megy is, ez a darab f�ld, ami a mienk, ne menjen vele. " (1. 5. ). – A k�vetkez� �vben, a Fekete gy�m�ntok ban a f�szerepl� a halad�s �s fejl�d�s szimb�lumak�nt emlegeti a sz�ll�ig�t. Iv�n v�gign�zte jegyz�k�nyv�t "s az utols� lapokon jegyezgetett, igazgatott. Sok t�rl�s volt e k�nyvben. Hisz a legb�lcsebb term�szettud�s is bolonds�gnak tal�lja ma azt, amit tegnap isteni megold�snak v�lt, s a tegnapi hypothesiseket a holnapi tud�s let�rli a t�bl�r�l. Pedig eg�sz tudom�nyunk ilyen let�r�lt hypothesisekb�l �ll.
Miért nagy baj, hogy nem, vagy csak nagyon hiányosan ismerik a tudománytörténetet a mai diákok? Ez azért is furcsa, mert az irodalom tanítása szinte csak az irodalom történetének az oktatásából áll. Az irodalom tanításában is állandóan megy a polémia, mennyi legyen a szövegelemzés és kell-e egyáltalán a költők, írók életével foglalkozni. Jómagam mindig könnyebben értettem meg az adott szépirodalmi művet, ha jobban megismerhettem az alkotót. A természettudományok tanításában – nem kétséges – jobban elhagyható a tudománytörténet. Szerintem a "száraz" törvények elsajátítása viszont jobban rögzül, ha közben a tanuló megismeri a törvényt megalkotó – gyakran kalandos sorsú – személyt. Melyik tudós életét tartja különösen kalandosnak? Némelyik élete kész regény. Pierre Andre Latreille-t a francia forradalom alatt börtönbe zárták, ahol a cellájában meglátott egy általa addig ismeretlen rovart és vizsgálgatni kezdte. Szerencséjére a börtön orvosa értett valamennyit a rovarokhoz, meglátta a halálos ítéletre váróban a zsenit és kijárta, hogy Latreillé-t engedjék ki a börtönből.
A szimbolikus c�m Eppur si muove – �s m�gis mozog: a Galileinek tulajdon�tott sz�ll�ige nemcsak a c�mben, hanem a reg�nyben is t�bbsz�r fel-felbukkan. Az El�sz� adja az alkalmaz�s magyar�zat�t. �gy lesz vil�gos, hogy a reg�nynek milyen alapeszm�je, tendenci�ja van. Amikor Galilei ellenkez� akarat�val megdobbantotta a f�ldet, nem fizikailag mozd�totta ugyan meg gl�buszunkat, hanem bizonys�gtev� szavaival, hat�rozott magatart�s�val p�ld�t mutatott minden halad� szellem�, forradalmi t�rekv�s� embernek. A szimbolikus c�m arra utal, hogy az id�t, a mozg�st, a fejl�d�st nem lehet feltart�ztatni; legfeljebb csak k�sleltethetik azok, akik – �rdekeiknek megfelel�en – tagadni k�v�nj�k a mozg�s, a fejl�d�s t�rv�nyszer�s�geit. Szekeres L�szl� h�vta fel figyelm�nket a Vas�rnapi Ujs�g 1864. m�rc. 6-i n�vtelen vez�rcikk�re, amely megeml�kezik a nagy olasz term�szettud�s, Galileo Galilei (1564–1642) sz�let�s�nek 300. �vfordul�j�r�l. A cikk r�szletesebb �letrajzot ad, ismerteti munk�ss�g�nak legfontosabb r�szleteit.